Voiko kauppakeskuksessa oppia lähihoitajan taitoja?

Ma 18.01.2016 11:30

Ekamin hyvinvointiala perusti syksyllä 2015 kauppakeskus Pasaatiin hyvinvointipaikan nimeltä Syli. Ensikuulemalta hoivatyö ja shoppailu tuntuvat olevan aika kaukana toisistaan. Olimme kuitenkin jo jonkin aikaa pohtineet, miten ja missä opiskelijamme pääsisivät kohtaamaan ”oikeita ihmisiä”. Missä ihmiset liikkuvat? No kaupassa. Vastaavanlainen hyvinvointipiste on KSAO:lla Kouvolassa ja heidän kokemuksistaan rohkaistuneena halusimme kokeilla samaa myös Kotkassa.

Hyvinvointipiste aloitti toimintansa syksyllä ja viikottain Syli pyritään pitämään avoinna klo 10-14 välisenä aikana arkisin. Eri vuosikurssien opiskelijat harjoittelevat kulloinkin opinnoissa tarvittavia taitoja oikeiden asiakkaiden kanssa. Opiskelijat ovat ylläpitäneet leikkiparkkia lapsille, mitanneet verenpainetta ja verensokeria, keskustelleet eri teemoista ja avustaneet asiakkaita kauppa-asioinnissa. Vuorovaikutus erilaisten asiakkaiden kanssa on sellainen osa lähihoitajan ammattitaitoa, jota ei voi teoriassa oppia. Sitä on harjoiteltava käytännössä ja tähän Syli tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden.

Tammikuussa ksote14C-ryhmän nuoret harjoittelivat toimintakyvyn mittausta Sylissä. Paikalle saapui kauppakeskuksessa asioivia asiakkaita ohikulkumatkallaan sekä Kotkan Oloneuvokset ry:n väkeä. Opiskelijat mittasivat puristusvoimaa, tuolilta ylösnousua sekä tasapainoa yhdellä jalalla ja tekivät halukkaille Mini Mental –muistitestin. Juttuseuraa riitti jokaiselle.

Ennen Pasaatipäivää opiskelijat olivat kovin mietteliäitä päivän suhteen.

- Aluksi ajatus pasaatissa työskentelystä epäilytti, mutta päivän kuluessa huomasimme toiminnan hyödyllisyyden, kertovat ksote14C:n opiskelijat.

Opiskelijat kokivat, että päivä toi heille kokemuksia kohdata tuntemattomia ihmisiä ja että päivä oli mukava.

- Opimme tekemään erilaisia testejä käytännössä. Niiden tekeminen tuttujen ihmisten kanssa on erilaista. Auttamisesta tuli hyvä mieli ja tuntui hyvältä nähdä, kuinka asiakkaat tulivat iloisiksi ja olivat kiitollisia.

Päivä oli vauhdikas ja antoisa, asiakkaita riitti tasaisesti ja sekä opiskelijoiden että opettajan ruokailu hoidettiin niin sanotusti ”lennosta”. Myös asiakkaat pitivät tärkeänä, että saivat auttaa opiskelijoitamme oppimaan tärkeitä taitoja. Opettajan näkökulmasta oli hienoa huomata, miten opiskelijoiden taidot karttuivat jo muutaman tunnin aikana: iltapäivästä asiakkaiden vastaanottaminen ja testien tekeminen oli jo sujuvaa.

Keskiviikkona 20.1. toteutamme samanlaisen päivän ksote14A-ryhmän kanssa. Tervetuloa!

 

Jaa

***