Siirry sisältöön
Haku

Muusikoiden opiskelijatarinoita

Ekamista valmistuneiden tarinoita.

”Jo ensimmäisen kesäloman koittaessa meillä oli koulukavereista muodostuva keikkaileva yhtye”
Kuva: Jessica Häyhä

Sain koulutuksesta laaja-alaista käsitystä musisoinnin kentästä. Koulutuksen ansiosta uskon selviytyväni useimmista alan normaaleista työtilanteista. Koen myös, että nykyistä laulaja-lauluntekijän rooliani helpottaa huomattavasti läpikäydyt kattavat ja monipuoliset musiikin opinnot. Opetus oli riittävän monipuolista sekä korkeatasoista, asiantuntevaa ja käytännönläheistä. Erityisesti solfa- ja teoriaopetus sekä instrumenttitunnit olivat onnistuneita. Opiskeluilmapiiri oli kannustava ja iloinen.

Opintojen aikana onnistuin luomaan työelämäverkostojakin. Jo ensimmäisen kesäloman koittaessa meillä oli koulukavereista muodostuva keikkaileva yhtye. Muutamat kontaktit ovat pysyneet tähänkin päivään asti aktiivisina. Sain koulutuksesta myös erinomaiset valmiudet jatko-opintoihin. Kun menin opiskelemaan ammattikorkeakouluun, solfa- ja teoriaopinnot tuntuivat todella vaivattomilta, koska niitä oli käyty kattavasti jo Kymen Konservatoriossa.  Valmistuin Metropolia AMK:sta vuonna 2015 musiikkipedagogiksi.

Opintojen jälkeen olen soittanut ja soitan edelleen soittanut useiden Suomen kärkinimien taustalla, kuten Isac Elliot, Sanni, Janna ja Antti Tuisku. Olen keikkaillut aktiivisesti Juha Björnisen kanssa duona ja bändinä. Kymen Konservatorion sekä AMK-opintojen aikana tein myös paljon opetustyötä. Teen opetustyötä tällä hetkellä neljänä iltana viikossa, joka on koronarajoitusten aikana toiminut hyvin. Voin edelleen työllistää itseni musiikin parissa vaikeinakin aikoina. Kiikarissa minulla on YAMK-opinnot.

”Koulutus onnistui hyvin valmistamaan minut työelämään”

Kolmivuotisen opiskeluni aikana käytiin järjestelmällisesti läpi keskinäiset rytmimusiikintyylit, ja niille ominaiset musiikilliset ilmiöt. Opetuksen taso oli mielestäni erittäin järjestelmällistä, laadukasta ja korkeatasoista. Erityisesti teorian ja säveltapailun opetus olivat erittäin onnistuneita.

Opetettavat asiat oli hyvin ripoteltu järjestykseen kolmen vuoden ajalle, mikä mahdollisti sen, ettei opiskelijalla tarvinnut olla aikaisempaa teoria- tai säveltapailuopintoja pohjalla, koska opetus aloitettiin aivan ns. ”nollasta” ja loppua kohden päädyttiin hyvinkin haastaviin aiheisiin. Pitää myös nostaa esiin instrumentti- ja yhtyeopinnot, koska opetus on laadukasta ja opettajilla oli tietoa, taitoa ja kokemusta. Ilmapiiri oli minusta hyvin avoin ja kannustava. Kouluun oli aina mukava mennä. 

Koulutus onnistui hyvin valmistamaan minut työelämään, koska opettajilla on paljon kokemusta työelämästä, sekä siitä miten tietyissä tilanteissa toimitaan, niin musiikillisesti kuin käytännössäkin. Tasaisin väliajoin olevat työssäoppimiset antoivat kuvaa siitä, millaista on oikeasti työllistyvän muusikon arki ja työ. 

Saan kiittää Kymen Konservatoriota siitä, että se on tarjonnut minulle laadukasta koulutusta kolme vuotta, sillä ilman sitä en usko, että olisin päässyt opiskelemaan Metropolian ammattikorkeakouluun musiikkipedagogiksi.  Sain luotua itselleni työverkostoa mm. opiskelutovereistani, joiden kanssa olen tehnyt töitä laaja-alaisesti musiikin parissa, esim. tanssilavakeikkaa. Opintojen ohella työskentelen basistina tanssiorkesterissa sekä teen freelance-muusikontöitä erilaisissa kokoonpanoissa. 

”Teen päätyökseni ammattimuusikon töitä tällä hetkellä”

Koulutus antoi juuri sen, mitä tarvitsin sillä hetkellä nuorena muusikon alkuna – vahvan pohjan ammattimuusikon uralle. Koulutus oli riittävän monipuolinen ja se myös kasvatti itsevarmuuttani, mikä oli tärkeää. Koen, että juuri koulutuksen monipuolisuuden takia olen työllistynyt. Rahkeet riittävät toimimaan eri genrejen kokoonpanoissa ja sitä kautta työllistyn paremmin. Opetuksen taso oli kiitettävä – erityisesti musiikin hahmottaminen ja yhtyeopetus olivat onnistuneita.

Opiskeluilmapiiri oli erittäin hyvä ja lämminhenkinen läpi koulunkäynnin. Sain paljon pitkäaikaisia ystäviä. Ilmapiiri oli myös rauhallinen, mikä mahdollisti aina hyvän työrauhan. Sain kollegoja, joiden kanssa työskentelen edelleen. Myös suhde ohjelmatoimistoon on säilynyt työssäoppimisjaksojen jälkeen.

Olen työllistynyt sen verran hyvin, että teen päätyökseni ammattimuusikon töitä tällä hetkellä. Tästä syystä en ole vielä hakeutunut jatko-opiskelemaan, mutta suunnitelmissa on jatkaa opiskelua jossakin vaiheessa, luultavasti musiikkituotannon parissa. Uskon, että minulla on hyvät valmiudet ja mahdollisuus päästä jatko-opiskelemaan.

Stella Löflund (taiteilijanimi Stella Christine)

– Laulaja-lauluntekijä, esiintyjä, muusikko, laulun opettaja & artistivalmentaja, yrittäjä

– Työskennellyt tv-produktioissa, show&dinner tanssi-lauluesitykset, trubaduurikeikat, duokeikat, ravintolat, laivat, festarit, teatterit, konserttisalit, useiden kokoonpanojen ja produktioiden solistina, Stella’s Sunday jazzband

– Valmistui konservatoriosta 2014

– UMK finalisti 2016, esikoissingle

– Yö-yhtyeen taustalaulaja & kitaristi 2018 kiertueella + levytetty yhteiskappale Haavoitetut

– Olli Lindholmin muistokonsertit taustalaulaja 2019

– Toiminut studio- ja taustalaulajana muille artisteille

– 2020 esikoisalbumi ”Whisper” 10 omaa sävellystä

– All Together Now Suomi laulukilpailun voittaja HEROINES-yhtyeen kanssa 2020, debyyttisingle ”Rules” joulukuu 2020, yhtyeelle levytyssopimus Gramophone Records Finland 2021

– HEROINES mm. SOI-festareilla esiintyjänä 2021 &  2022

– Addams Family -musikaali 2022 Kotkan Kaupunginteatteri ensemble, lisää omaa HEROINES musiikkia äänitellään ja valmennustyöt pyörivät. Mukana Laulu Rakkaudelle ohjelman uudella tuotantokaudella laulajana 6.3.

www.stellachristinemusic.com(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
www.heroinesmusic.com(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun)
Instagram/Facebook: @stellachristine & @heroinesmusic

”Muusikon työkenttä on tällä hetkellä maassamme todella voimakkaan muutoksen keskellä”

Koulutus osui elämässäni vaiheeseen, jossa olin valintojen edessä. Muusikon työ sellaisena kuin sitä olin tehnyt liki 20 vuotta, muuttui. Koulutus avasi aivan uudenlaisen lähestymisen musiikin kuunteluun, hahmottamiseen ja esittämiseen.

Yksi tärkeimmistä syistä koulutukseen hakeutumisessa minulle oli päästä tutustumaan muusikoiden uuteen sukupolveen. Nuoria, koulutettuja muusikoita oli tullut vastaan erilaisissa tilanteissa ja minusta tuntui, ettei meillä ollut yhteistä kieltä. Koulutuksen aikana opin tämän kielen ja sain laajennettua verkostoani myös uusille musiikin alueille. Esimerkiksi jazz-piireihin minulla ei ennen koulutusta ollut kontakteja.

Muusikon työkenttä on tällä hetkellä maassamme todella voimakkaan muutoksen keskellä. Tämänhetkiseen tilanteeseen ei ole olemassa valmista mallia, vaan työpaikat on lähinnä kehitettävä itse. Mielestäni tätä tuotiin kohtuullisen hyvin esille opetuksessa ja erilaisia vaihtoehtoja esiteltiin. Valmistuttuani olen päässyt hyödyntämään oppimaani monipuolisesti.

Olen koulutuksen jälkeen tehnyt keikkaa tanssi-, rock-, jazz- ja viihdemusiikin parissa ja työllistynyt toimessa, jossa musiikilla on suuri osuus työtehtävissäni. Musiikki on ala, jossa on opittava uutta jatkuvasti. Koskaan ei ole täysin valmis. Jatko-opinnot omalta osaltani tapahtuvat tällä hetkellä omaan tahtiin tietoa haalien – tähän sain Kymen Konservatoriolta loistavat valmiudet.

”Musiikillinen ilmaisuni kehittyi ja laajeni”

Koulutus kehitti monipuolisuutta instrumenttitaidoissa. Musiikillinen ilmaisuni kehittyi ja laajeni, koska nyt tiedän, millaisia musiikillisia ilmiöitä löytyy erityylisissä musiikin alalajeissa ja miten niitä hyödynnetään eri tilanteissa. Koulu antoi hyvän kuvan siitä, millainen on työllistyvän muusikon perustoimintamalli. Koulutuksen ansiosta pystyn ottamaan monenlaisia keikkoja vastaan, koska tietotaitoni on keikkojen vaatimalla tasolla. – asiat on tehtävä ajoissa ja hyvin, näin tulee myös uusia työmahdollisuuksia jatkossa. Koulutuksen aikana sain luotua joitakin verkostoja, joista monista on hyötyä edelleen.

Opetuksen taso oli hyvä ja innostava. Opettajat tietävät, mistä puhuvat. Jos halusi, niin pääsi paljon pidemmälle opettajan avulla, kuin mitä opetussuunnitelma vaati. Haastavaa, mutta palkitsevaa! Oppilaiden ja opettajien välillä hyvä meininki – monesta opettajasta tuli myös mentori. Näin oppimisesta tulee henkilökohtaista.

Vaikutan tällä hetkellä Erika Vikmanin bändissä ja olen saanut hyviä kontakteja eri paikkoihin ja muusikoihin. Sitä kautta on tullut tehtyä tuurauksiakin jonkun verran kaikenlaisissa tilanteissa. Kontaktien merkitystä korostettiin koulutuksen aikana, mutta verkostoitumista ei tehty opiskelijan puolesta – ja näin oli hyvä.