Kohderyhmä
Ammatillisen koulutuksen opiskelijat, opettajat, ohjaushenkilöstö ja koulutuksen järjestäjät, eri alojen yritykset, julkisen sektorin organisaatiot ja niiden henkilöstö
Tavoite
Hankkeen tavoitteena on:
- Tehostaa työpaikalla tapahtuvaa ohjausta ja vahvistaa opetus- ja ohjaushenkilöstön työelämäyhteyksiä huomioiden erityisesti digitaalisuus
- Luoda reformin mukainen asiakaslähtöinen työpaikkaohjaajaperehdytyksen malli, joka vahvistaa yhteistyötä työelämän ja oppilaitoksen välillä
- Varmistaa reformin mukainen toiminta opiskelijoiden osaamisen osoittamisessa ja arvioinnissa
- Luoda valmiudet kaikille koulutusaloille reformin mukaisen henkilökohtaistamisen toteuttamiseen ja varmistaa HOKS-prosessin toimivuus
- Luoda työelämälähtöisiä toimintamalleja, välineitä ja työkaluja opiskelijoiden uraohjaukseen.
Toteutus
- Analysoidaan olemassa olevan työpaikkaohjaajakoulutusmallin sisältö ja toteutusmalli, suunnitellaan yhteistyössä työelämän, opetus- ja ohjaushenkilöstön ja opiskelijoiden kanssa uuden mallin sisältö ja toteutus, testataan ja tarkennetaan mallia ja lopulta sijoitetaan valmis malli digitaaliseen ympäristöön.
- Laaditaan Ekami-tasoinen raami tutkintokohtaisille arviointisuunnitelmille, perehdytetään toimijatiimit suunnitelman laadintaan ja tutorina toimimiseen, laaditaan tutkintokohtaiset arviointisuunnitelmat ja liitetään ne osaksi laadunhallintaa ja IMS-toimintajärjestelmää.
- Suunnitellaan hoksaajaopettajien valmennusohjelman sisältö ja toteutus yhdessä työelämän edustajien ja opiskelijoiden kanssa, muodostetaan hoksaajaopettajista sparraajapareja tueksi toisilleen, perehdytetään opiskelijat toimimaan muutosagentteina valmennusohjelmassa ja omilla aloillaan ja toteutetaan valmennus helmi-syyskuun 2018 aikana.
Tulokset
- Työpaikkaohjaajaperehdytyksen sisältö ja toteutus on päivitetty reformin vaatimusten mukaiseksi, malli on digitaalisessa ympäristössä saatavilla ja työelämäyhteyksiä ja toimintatapoja on vahvistettu yhteiskehittämisen avulla.
- Ekami-tasoinen raami tutkintokohtaisille suunnitelmille ja tutkintokohtaiset arviointisuunnitelmat on saatu aikaan tutkintoihin, joiden perusteet tulevat voimaan vuoden 2018 aikana.
- Hoksaajaopettajien, ohjaavien opettajien ja opinto-ohjaajien valmennusohjelmaan on luotu sisältö ja toteutusmalli ja valmennettu hoksaajaopettajat tehtäväänsä.
- Opiskelijat on valmennettu muutosagentteina toimimiseen.
- Työelämäyhteyksiä ja toimintatapoja on vahvistettu yhteiskehittämisen avulla.
Yhteystiedot
Laatupäällikkö Sari Häkkinen
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto
sari.hakkinen(a)ekami.fi
Puh. 040 834 6659