Kohderyhmä
Oppisopimuksesta, koulutussopimuksesta ja oppilaitosmuotoisesta työpaikalla tapahtuvasta koulutuksesta kiinnostuneet nuoret ja työnantajat.
Oppisopimustoimijat, opettajat, oppilaitosten ohjaushenkilöstö, koulutuspäälliköt ja johto.
Tavoitteet
Päätavoite
- Lisätään ja monipuolistetaan opiskelijoiden osaamisen hankkimista ja sen osoittamista näytöin yhä työelämälähtöisemmin koulutusreformin ja OKM:n koulutussopimuslinjausten mukaisesti kasvattamalla työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja oppisopimusten määrää ja mahdollistamalla opiskelijalle joustava siirtyminen oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä.
Alatavoitteet
- Pilotoidaan joustavia työpaikalla tapahtuvan oppimisen yhdistelmiä (=koulutussopimus, oppisopimus).
- Luodaan kaikissa tutkinnoissa työpaikkaverkosto, joka on halukas kehittämään ja pilotoimaan koulutussopimusmallia.
- Suunnitellaan ja määritellään työpaikalla opiskeltavaksi soveltuvia tutkinnon osia/tutkinnon osan osia yhteistyössä työpaikkojen ja opiskelijoiden kanssa.
- Määritellään työpaikalla tapahtuvassa oppimisen ohjauksessa ja osaamisen arvioinnissa mukana olevien osapuolten tehtävät ja vastuut.
- Valmennetaan tiimipäälliköt, opettajat, oppisopimustoimijat ja muu ohjaushenkilöstö työpaikalla tapahtuvan oppimisen suunnitteluun ja sopimiseen tutkinnon osittain sekä koulutussopimusten ja oppisopimusten solmimiseen ja niiden joustavaan yhdistämiseen.
- Tiedotetaan opiskelijoita ja vanhempia työpaikalla tapahtuvan oppimisen mahdollisuuksista ja vaihtoehdoista.
- Otetaan käyttöön Ekami-tasoiset keskitetyt yhtenäiset palvelut, toimintamallit ja asiakirjat työpaikalla järjestettävän koulutuksen osalta.
Toteutus
1. Työpaikkaverkostojen ja työtiimien muodostaminen
- Palvelualojen tiimi
- Tekniikan alojen tiimi
2. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen ja oppisopimuskoulutuksen joustavien yhdistelmien suunnittelu tutkinnon osittain
- suunnitellaan yhteensopivaksi muiden oppimisympäristöjen kanssa
- yhteiset tutkinnon osat
- ohjaus
- vuosikello
- digitaaliset ratkaisut oppimisen dokumentoinnissa ja ohjauksessa
3. Valmennusohjelman suunnittelu ja toteutus
- henkilökohtaistaminen
- koulutussopimuksen tai oppisopimuksen laadinta ja sisältö
- oppimisen ohjaus työpaikalla, työpaikkaohjaajan/työpaikkakouluttajan ja opettajan yhteisvastuullinen ohjaus
- osaamisen arviointi työpaikalla
- työelämäyhteistyön lisääminen ja työpaikkaohjaajien/työpaikkakouluttajien mentorointi
- työpaikalla tapahtuvan oppimisen suunnitelmallinen ja laadukas toteutuminen
4. Työpaikalla tapahtuvan oppimisen koordinointi ja laadun varmistaminen
- työpaikalla tapahtuvan oppimisen parissa työskentelevien toimijoiden työnjaon suunnittelu ja organisointi
- toimintamallien ja asiakirjojen yhtenäistäminen
Tulokset
- on luotu yhteistyömalli ja prosessikuvaus oppisopimuskoulutuksen ja oppilaitosmuotoisen työpaikalla tapahtuvan koulutuksen yhdistelmien järjestämiseen
- toimintamalli on kirjattu oppilaitoksen laatu- ja toimintajärjestelmään
- oppilaitoksen johto sekä opetus- ja ohjaushenkilöstö on valmennettu joustavien työpaikalla tapahtuvien oppimisen yhdistelmien järjestämiseen
- oppilaitoksessa on valmiudet käynnistää koulutussopimuksia, joissa työpaikalla tapahtuvan oppimisen määrä kasvaa
- opiskelijoiden työelämäpainotteisten, joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen laatu paranee ja monimuotoisuus konkretisoituu
- opiskelijoille syntyy yksilöllinen osaamisprofiili, joka voi parantaa työllistymistä ja toisaalta vastata nykyistä paremmin myös muuttuvia ammattikuvia
Yhteystiedot
Projektipäällikkö Sari Häkkinen
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto
puh. 040 834 6659
sari.hakkinen(a)ekami.fi