Kohderyhmä
Pääkohderyhmä on koulutuksen järjestäjien johto. Hankkeen toimenpiteiden kautta osallistetaan koulutuksen järjestäjien henkilöstöä laajemmin eri työntekijäryhmistä.
Tavoite
- Koulutuksen järjestäjien osaamisperusteisuuden, asiakkuuksien, kumppanuuksien ja verkostojen rakentamisen ja ylläpidon johtamisen sekä opiskelijakumppanuuksien johtamisen ja johtamiskulttuurin kehittäminen ja uudistaminen jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä.
- Ekamin tavoitteena on kehittää ja juurruttaa toimintatavaksi asiakkuudenhallinnan prosessi. Prosessi sisältää kumppanuuksien johtamisen mallit sekä asiakkaita, sidosryhmiä ja verkostoja koskevan tiedon hallinnan tavat.
- Tiedolla johtamisen kehittäminen ja laadun parantaminen sekä ammatillisen koulutuksen tuloksellisuuden ja vaikuttavuuden parantaminen.
- Uusien ammatillisen koulutuksen toimintamallien rakentaminen sekä toimintakulttuurin pysyvä ja rakenteellinen uudistaminen.
- Uusien ammatillisen koulutuksen toimintamallien ja prosessien käyttöönoton varmistaminen.
- Prosessien kehittäminen lean-ajattelun mukaisesti.
- Toimintakulttuurin pysyvä ja rakenteellinen uudistaminen erityisesti sisäisen ja ulkoisen viestinnän keinoin.
- Kansallisen, alueellisen sekä kansainvälisen yhteistyön vahvistaminen.
Toteutus
- Parhaiden käytäntöjen etsiminen ja benchmark -käynnit.
- Asiakkuudenhallintaprosessin kehittäminen, käyttöönotto ja toimintatapojen vieminen henkilöstölle.
- CRM-järjestelmän käyttöönotto.
- Asiakkuudenhallintaan liittyvän mittariston kehittäminen siten, että mittaristo palvelee ammatillisen koulutuksen tuloksellisuutta ja vaikuttavuutta parhaalla mahdollisella tavalla.
- Uusien toimintamallien ja prosessien jalkauttaminen koulutusaloille.
- Prosessien kehittäminen lean-ajattelun mukaisesti.
- Toimintakulttuurin uudistaminen erityisesti sisäisen ja ulkoisen viestinnän keinoin.
- Asiakkuudenhallintaan liittyvän asiantuntijaverkoston kokoaminen alueellisesti ja kansallisesti.
- Asiantuntijaverkoston laajentaminen kansainvälisillä yhteistyökumppaneilla, joilla on oleellinen vaikutus Ekamin kärkialojen kehittämiselle.
Tulokset
- Asiakkuudenhallintaprosessi on osa Ekamin toimintajärjestelmää ja käytössä.
- CRM on käytössä ja hyödynnettävissä tarkoituksenmukaisesti.
- Hyödynnettävissä oleva asiakkuudenhallintaan liittyvä mittaristo.
- Toiminta on uusien toimintamallien mukaista ja tasalaatuista.
- Lean-ajattelun avulla resursseja on vapautettu asiakasrajapinnalla tapahtuvalle työlle.
- Asiantuntijaverkosto on määritelty ja dokumentoitu.
- Verkoston sisäinen toiminta on suunnitelmallista, säännöllistä ja tuloksellista.
- Yhteistyö työelämän, yritysten, kolmannen sektorin ja muiden toimijoiden kanssa.
Yhteystiedot
Projektivastaava Mika Urpalainen
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto
puh. 044 554 4300
mika.urpalainen(a)ekami.fi