Kohderyhmä
- aikuiskouluttajat, tutkintovastaavat
- aikuiskoulutuksen ohjaushenkilöstö
- pedagogisen kehittämisryhmän jäsenet
- työpaikkaohjaajat ja näyttötutkinnon arvioijat.
Tavoitteet
- aikuiskoulutuksen pedagogisen laadun parantaminen valmistavan koulutuksen toteuttamisessa
- ohjauksen ja erityisen tuen vaikuttavuuden parantaminen henkilökohtaistamisprosessin kaikissa vaiheissa
- aikuiskouluttajien ja ohjaushenkilöstön pedagogisen ajattelun kehittyminen ja kytkeytyminen käytännön toteutukseen.
Ekamin painopisteenä ovat
- aikuiskoulutuksen pedagogisen laadun parantaminen valmistavan koulutuksen toteuttamisessa
- aikuiskouluttajien ja ohjaus-henkilöstön pedagogisen ajattelun kehittyminen ja kytkeytyminen käytännön toteutukseen.
Toteutus Ekamissa
Hankkeessa tuotetaan yhteinen toimintamalli, jonka avulla organisaatioiden pedagogista strategiaa viedään käytännön työn pohjaksi ja apuvälineeksi. Yhteisesti myös kehitetään Pedaali-hankkeessa tuotettua ”pedagoginen pyrähdys” -toimintatapaa organisaatioiden toiminnanohjauksen laadunvarmistajana sekä Ohjauksen valttikortteja (tuotettu ESR – Koutsi – arvioiden ja valmentaen työammattiin -hankkeessa 2006–2008; päivitetty Pedaali-hankkeessa 2014) ohjauksen ja erityisen tuen laadunvarmistajana.
Hankkeessa järjestetään sekä kaikille yhteisiä verkostotapaamisia että kahden-kolmen partnerin välisiä tapaamisia heidän omien työsuunnitelmiensa pohjalta. Tarvittaessa järjestetään myös AC-/Lync-kokouksia.
Tulokset
- Toimintamalli oppilaitoksen pedagogisen strategian hyödyntämisestä kouluttajien ja ohjaushenkilöstön perehdyttämisessä, ohjaamisessa arjen tilanteissa sekä koulutusten suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
- Pedagogiset pyrähdykset – parannettu toimintatapa
- Hyödyntäminen: koulutusten ja tutkintotilaisuuksien toteutusten käytännön laadunvarmistuksessa.
Pedagogisten pyrähdysten toimintamalli (word-tiedosto)
Yhteystiedot
Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto
Projektivastaava Eija Leinonen